Blog Sosyal Medya

Sosyal Medyada Rakibinizi Tanıyın

9 Temmuz 2017
Sosyal Medyada Rakibinizi Tanıyın

Sosyal medyadaki rekabet her geçen gün daha da artıyor. Markaların sosyal medya için ayırdığı bütçeler, işin uzmanı ekipler ve prestijli ajanslar bu zorlu rekabette her zaman istenileni vermeyebiliyor. Küçük ölçekli firmalar ya da girişimler, düşük bütçelerle etkili sosyal medya stratejileriyle bu yarışın etkili bir oyuncusu olabiliyor. Bu başarı, birden ilhamla olmuyor tabiki. Her şeyden önce, bu yarışın içinde olanlar, kesinlikle rekabeti dinlemeli, izlemeli, analiz etmeli ve buna göre strateji geliştirmeli.
Bu yeni ve vazgeçilmez sosyal dünyada, nitelikli bilgiyi yine sosyal medyayı iyi takip ederek elde etmek mümkün olacaktır. Elde edilen bu bilgilerden yararlanarak hazırlanacak sosyal medya rakip analizleri ile rakiplerinizin stratejileri, çalışmaları ve güçlü yönlerini keşfetmenize imkân sağlayarak, size fikir verecektir. İşte rakip analizi için bilinmesi gereken bir kaç husus;

Sosyal Medya Rakip Analizi Ne Anlama Geliyor?
Sosyal medya rakip analizi, rakiplerinizin sosyal medya kullanımını ve performans kriterlerini inceleyerek hazırlanan bir analiz türü. Sosyal medyada çoğu veri herkese açık olsa da, bu verileri derleyip, doğru şekilde analiz etmek; doğru araçlar ve tecrübe gerektiriyor. Kapsamlı bir sosyal medya takip platformuyla rakiplerinizin resmi sayfalarından, sosyal medya hesaplarındaki müşteri şikâyetlerine kadar birçok faydalı bilgi elde edebilir ve sundukları know-how sayesinde güçlü ve zayıf yönlerini belirleyebilirsiniz.

Neden Rekabeti Analiz Etmeli?
Rakiplerinizin güçlü ve zayıf noktalarını görmek, şirketinizin geleceği ve stratejileriniz açısından çok önemli. Detaylı rekabet analizleri, ajanslar ve şirketlerin pazarlama, halkla ilişkiler ve itibar yönetimi stratejilerinde doğru yönü belirlemelerine yardımcı oluyor. Rakiplerinizi incelerken, kendi stratejinizde yapmanız gereken değişiklikleri fark edebilir, yaratıcı fikirler alabilir ve aksiyon alabileceğiniz yeni alanlar keşfedebilirsiniz.

Rakibiniz Kim?
Rekabetle ilgili bilgiler edinmeye başlamadan önce, rakiplerinizin kim olduğunu tanımlamanız gerekli. Potansiyel rakiplerinizi belirleyip, kendi kriterlerinize göre analiz ettikten sonra da sosyal medyada nasıl konuştuklarını, nasıl etkileşim aldıklarını ve insanların rakipleriniz hakkında ne konuştuğunu öğrenmeniz size rekabette avantaj sağlayacaktır.

Rakipleriniz Hangi Mecralarda Aktif?
Rakiplerinizi seçtikten sonra, rakiplerinizin ne zaman, hangi kanallarda iletişim yaptığına ve aldıkları etkileşime odaklanmanız gerekiyor. Türkiye’de şu an için en ön planda olan kanallar Facebook, Twitter, Instagram, Google+, LinkedIn ve YouTube gibi sosyal medya mecraları. Bu mecralardan edineceğiniz en ufak bilgiler bile sizin için yararlı olacaktır. Eğer rakiplerinizin blogları varsa, mutlaka onları da keşfe çıkın. Bu kanallar dışında da hedef kitlenize ulaşmaya çalışırsanız, sizin için güzel bir fırsat doğabilir.

Rakiplerinizin Etkileşim Oranları Nasıl?
Tüm sosyal medya metrikleri arasında en kritik olanı; etkileşim oranı. Sosyal medya hesabının takipçi sayısına oranla iletilerinde ne kadar beğeni, paylaşım ve yorum aldığını ölçen etkileşim oranı, hayranların sosyal medya hesabıyla ne kadar etkileşime geçtiğinin güçlü bir göstergesi. Rakibinizin etkileşim oranları nasıl? Eğer yüksekse, bunu nasıl başarıyorlar? Rakiplerinizin etkileşim dinamiklerini anlamak için içerik stratejilerini takibe alarak, kendi stratejilerinizle karşılaştırıp ona göre de strateji geliştirebilirsiniz.

Rakipleriniz Ne Tür İletiler Paylaşıyor?
Sosyal medyada her mecra çeşitli ileti türleriyle paylaşım seçenekleri sunar. Video, görsel, etkinlik, bağlantı gibi farklı ileti türlerini kullanarak farklı hedeflere ulaşabilirsiniz. Bu noktada, rakiplerinizin farklı mecralardaki iletilerinin içeriğini analiz etmeniz ve kendi iletilerinizle kıyaslayarak etkili olup olmadıklarına bakmanız gerekli.

Sosyal Medyada Nasıl Bir Dil Kullanıyorlar?
Rakiplerinizin sosyal medya hesaplarındaki üslupları, konuşulmayı ve trafiği tetikleyen önemli bir faktör. Bu noktada, sosyal medya mecralarında kendilerini nasıl ifade ettiklerini analiz etmeniz gerekiyor. Bu analiziniz size kendi üslubunuzu belirleme konusunda da yardımcı olacaktır.

NE KAZANDIRACAK?
Sosyal medyayı inceleyerek ürünler, markalar ve rakipler ile ilgili önemli bilgilere ulaşmak ve bu bilgileri kullanarak önemli iç görüler edinmek mümkün. İşin uzmanı tarafından hazırlanmış Sosyal Medya Rakip Analizi size önemli fırsatlar sunabilir, rekabette markanızı daha da ileriye taşıyabilir…